Nieuwe regels voor webwinkels

07 juli 2022

Naar aanleiding van een wijziging in de Europese richtlijnen voor consumentenbescherming is de Nederlandse wetgeving voor webwinkels per 28 mei 2022 aangescherpt. Wij hebben de belangrijkste zaken voor u op een rij gezet.

Online marktplaats

Bent u in het bezit van een online marktplaats? Oftewel, u biedt producten en/of diensten aan van partnerbedrijven. Dan is het belangrijk om de consument nog vooraf duidelijk te informeren met wie de koopovereenkomst wordt gesloten. Ook hoort een degelijk onderzoeksplicht van de partnerbedrijven bij de nieuwe regels.
 

Vergelijkingen

Bij het aanbieden van een vergelijksite met zoekfuncties (zoals elektra, reis- en productvergelijkingen) is het nog belangrijker om transparant te zijn over het proces wat de uitkomst bepaald. Ook moet er duidelijk kenbaar worden gemaakt als een bedrijf bijvoorbeeld door betaling hoger in de resultaten verschijnt.

Gepersonaliseerd aanbod

Uw bezoekers een gepersonaliseerd aanbod voorschotelen is nog steeds toegestaan. Maar zodra een bezoeker een bestelling plaatst bent u verplicht duidelijk te maken op welke manier het product de aandacht heeft getrokken. Dit kan zijn door aankoophistorie, zoekopdrachten of locatievoorziening. 
 

Kortingen

Een ongefundeerde ‘van prijs’ mag niet meer. Dit moet een prijs zijn die tenminste voor een duur van 30 dagen is gehanteerd.

Eerlijke reviews

Misschien wel de meest belangrijke (of meest gebruikte) zijn de reviews. Volledige transparantie over de totstandkoming van reviews is een verplichting geworden door uw bezoeker te informeren over zaken als:

-    Is een review door sponsoring tot stand gekomen?
-    Publiceert u zowel negatieve- als positieve reviews?
-    Zijn (social media) reviews geplaatst door echte profielen? 

Wilt u graag weten hoe u ervoor staat? Laat dan even een bericht achter! 
Terug naar alle nieuws berichten